Mitt råd om alkoholforebygging i Norge

Justine Bruno, Jean-Charles Botte Xich-Lô 2019

Dette er en konklusjon på mine artikler om alkohol. Denne artikkelen er kort og pragmatisk. Mitt råd er ikke spesifikt for Norge, men for alle land som forbruker alkohol.

Min mening  er å opprette kurs i videregående skoler. Kursene er delt i to: Alkohol og personlig utvikling.

  • Den tradisjonelle franske måten (og ikke det ville forbruket fra angelsaksiske land) bør foretrekkes.
  • Lær unge mennesker å ikke drikke to forskjellige alkoholer samtidig.
  • Lær når forskjellige alkoholer drikkes.
  • Lær å smake vin (med måte, med stil, ikke som en villmann).
  • Gjøre dem hedonistiske og stilige.
  • Å respektere seg selv.
  • Quebec har hatt Éduc’alcool på plass i 30 år, og de har oppnådd svært gode resultater.
  • Meditasjon.
  • Yoga.
  • Positiv psykologi.
  • Lære til elevene hvordan de kan behandle deres emosjonelle sår.
  • En balanse i energien vår i kroppen.
  • Lær å håndtere stress og følelsesliv.
  • Forankrer personen som praktiserer dem og beskytter dem mot depresjon.
  • Gir tilfredsstillelse ved å leve (positiv psykologi), ved å like livet sitt og å like å være alene.

Min livserfaring viser at alkohol- og narkotikamisbruk er knyttet til dårlig kontroll over følelseslivr og livshendelser. Skolen bør være stedet hvor elevene lærer å styrke sin psykiske helse.

Tallene er nedslående både i Frankrike og Norge: Det er mer og mer depresjon blant unge. Vi må styrke psykologien hos ungdom! De er vår fremtid.

Der jobber mange dyktige mennesker fra vinbransjen. Vinmonopolet må utvikle forebygging i butikkene.

Jeg tenker at plakater om forebygging ville vært lurt, som:

  • Ikke drikk vin og øl samtidig (og ikke to ulike alkoholer samtidig).
  • Drikk et glass vann når du drikker alkohol.
  • Vise til elevene hvordan de skal få en god kombinasjon mellom mat og vin: smak litt vin, spis litt, smak litt vin, spis litt.

2 Comments

Legg inn en kommentar