Introduksjon:
Dette er en konklusjon på mine artikler om alkohol. Denne artikkelen er kort og pragmatisk. Mitt råd er ikke spesifikt for Norge, men for alle land som forbruker alkohol.
1/På videregående skoler og universitetene.
Min mening er å opprette kurs i videregående skoler. Kursene er delt i to: Alkohol og personlig utvikling.
1a/ Lær unge mennesker å drikke alkohol uten å få problemer.
- Den tradisjonelle franske måten (og ikke det ville forbruket fra angelsaksiske land) bør foretrekkes.
- Lær unge mennesker å ikke drikke to forskjellige alkoholer samtidig.
- Lær når forskjellige alkoholer drikkes.
- Lær å smake vin (med måte, med stil, ikke som en villmann).
Lær å sette pris på mat og vin samtidig. Nordmenn pleier ikke å drikke vin samtidig med mat. De spiser mat og drikker vin etterpå. Den beste metoden for å få en fantastisk opplevelse mellom mat og vin er: å smake litt vin, å spise litt, å smake litt vin, å spise litt.
1b/ Dette har som mål å:
- Gjøre dem hedonistiske og stilige.
- Å respektere seg selv.
- Quebec har hatt Éduc’alcool på plass i 30 år, og de har oppnådd svært gode resultater.
Å opprette en organisasjon som Éduc’alcool, som også inkluderer personlig utvikling, vil ha fordelen av:
- å beskytte mennesker mot alkoholproblemer og samtidig ivareta vår vinarv.
- å lære folk å håndtere deres følelsesliv (les artikkelen).

2/ Selvutvikling :
2a/ Inkludere personlig utvikling i skolen.
- Meditasjon.
- Yoga.
- Positiv psykologi.
- Lære til elevene hvordan de kan behandle deres emosjonelle sår.
2b/ De positive effektene av disse praksisene:
- En balanse i energien vår i kroppen.
- Lær å håndtere stress og følelsesliv.
- Forankrer personen som praktiserer dem og beskytter dem mot depresjon.
- Gir tilfredsstillelse ved å leve (positiv psykologi), ved å like livet sitt og å like å være alene.
Min livserfaring viser at alkohol- og narkotikamisbruk er knyttet til dårlig kontroll over følelseslivr og livshendelser. Skolen bør være stedet hvor elevene lærer å styrke sin psykiske helse.
Tallene er nedslående både i Frankrike og Norge: Det er mer og mer depresjon blant unge. Vi må styrke psykologien hos ungdom! De er vår fremtid.
3/På Vinmonopolet:
Der jobber mange dyktige mennesker fra vinbransjen. Vinmonopolet må utvikle forebygging i butikkene.
Jeg tenker at plakater om forebygging ville vært lurt, som:
- Ikke drikk vin og øl samtidig (og ikke to ulike alkoholer samtidig).
- Drikk et glass vann når du drikker alkohol.
- Vise til elevene hvordan de skal få en god kombinasjon mellom mat og vin: smak litt vin, spis litt, smak litt vin, spis litt.



Pingback: Forstå årsakene til alkoholforbruk og løsninger for helse.
Pingback: Hvorfor drikker vi alkohol ?